13 uur in de bus en de eerste dagen in mijn nieuwe home away from home.

6 februari 2017 - Ayacucho, Peru

Hola!

Het was zover; vanuit Lima zou ik om 8 uur ´s ochtends een 10 uur durende bus nemen naar Ayacucho, de stad waar ik komend halfjaar ga wonen. En wat voor een busreis! Alanya (de oprichtster van Los Cachorros) had me al verteld dat het uitzicht ontzettend mooi was en niks was minder waar! Ik zat op stoel numero uno en deze bevond zich bovenin, helemaal vooraan bij het raam. Een altijd geliefd plekje, waar ik fantastisch uitzicht had.

Ik reed door grote, met zand bedenkte, bergen en op een gegeven moment was ik omgringd door sneeuw. Wauw! Ik keek mijn ogen uit. Om 12 uur maakten we een tussenstop bij een restaurantje. Ik bestelde een tortilla de verduras (ik had geen keus want dit was het enige vegetarische gerecht op de kaart) en at deze, als enigste toerist tussen zo'n 100 locals, op. Toen ik bijna mijn laatste hapje naar binnen werkte begon de bus te toeteren en achteruit te rijden, oftewel: Sprintje naar de bus en de reis ging verder.

Die 10 uur werden er 13 door wat vertragingen onderweg. Mijn bus stopte en toen ik keek wat er aan de hand was, lagen er grote stenen op de weg, die van de rots af waren gevallen. Een graafmachine was deze aan het verplaatsen en maakte een zijpaadje, net langs de rivier, vrij. Zo gaat dat hier dus.

Toen ik aankwam ´s avonds aankwam stonden Alanya en Peter op mij te wachten. Met hen reed ik door mijn nieuwe stad naar mijn nieuwe huis. Ik kwam aan en kreeg een warm welkom van mijn huisgenoten, er waren (voor mij vegetarische:)) burritos gemaakt en er stond een rood wijntje klaar. Ik kreeg een rondleiding door mijn nieuwe huis, welke gezellig en mooi was en een fantastisch uitzicht en fijne plekjes heeft. Mijn kamertje is klein maar fijn!

De volgende dag liet Jan (een van mijn huisgenoten) ons de stad zien. De stad waar ik in woon is omgeven met bergen. Er zijn, naast de paar vrijwilligers, vrijwel geen toeristen wat de stad erg authentiek maakt. Wij worden dan ook aangesproken met ''gringos'', wat betekent dat wij uit een ander land komen. Als we een tuktuk naar huis nemen, zeggen we ''la casa de gringos'' en worden netjes thuis afgezet, haha. We gingen naar de markt (yes veel groenten en fruit!) en kochten een yoga matje. Als ik mijn kamer uitloop is er namelijk een perfect yogaplaatsje met een super mooi uitzicht. Ik voel me thuis hier!

Toen ik de volgende ochtend om 6.00 wakker werd en naar de badkamer ging, viel mijn deur in het slot. OEPS. Ik had mezelf buitengesloten en omdat ik niet wist of er al iemand wakker was, werd het wachten. Gelukkig is wachten met dit weer en met dit uitzicht helemaaal niet erg.Het is zo´n 28 graden inclusief zon. (sorry Nederland!!)

Bij het huis waar ik woon (samen met 4 anderen) is er op vrijdag en zaterdagavond een bar & restaurantje. Zaterdagavond was het heel gezellig hier en de drankjes gingen verder in een club. Mijn eerste avondje uit in Ayacucho. We gingen naar een club en dansten op reaggaeton en salsamuzek onder het genot van een biertje. Oja, over dat biertje. We waren met een groepje van 6 man uit en er werden twee grote flesjes bier besteld met een glaasje (als je hier bier bestelt krijg je 650 ml). Ik kreeg deze na iemand en dronk rustig mijn glas op. Totdat iemand mij toe fluisterde: Het is de bedoeling dat je dat glas snel leegdrinkt en de fles weer aan de volgende geeft. Aha, dat had ik even niet door. En trouwens, niet alleen in Nijmegen kun je om 6 uur 's ochtends pas je bedje in duiken, maar ook in Ayacucho is dit helemaal niet gek!

Zometeen heb ik mijn eerste werkdag bij Los Cachorros. Ik ben super benieuwd naar hoe dit gaat zijn, maar heb er wel zin in! Ik werk deze week van maandag tot en met donderdag van 13.30-21.30. Vrijdag ga ik samen met Vera en Dianne naar salsa les (jaja de salsamuziekjes vliegen je om de oren hier) en zaterdag en zondag is mijn eerste uitstapje: Met de auto gaan we langs mooie plekjes rijden en 's avonds zetten we ons tentje ergens op en gaan we barbecueën en rond het kampvuur zitten. Zoals jullie horen: Het leven hier is goed & I'm happy!!

Saludoooos.

1. Anja Meeussen:
    6 februari 2017
    Wauw wat een mooi en goed begin van je verblijf in Peru Jade. Tijdens het lezen, hoor ik je enthousiaste stem! Vandaag dus je eerste werkdag gehad, we zijn benieuwd.... groetjes van ons allen uit Mook xx
  2. Nica:
    17 februari 2017
    Hey jade
    Supper leuk verhaal ik kon niet stoppen met lezen zo leuk vond ik het
    Je blog is ook suppper leuk
    Ik hoop dat je het daar nog heel leuk en gezellig hebt
    Groetjes nica kikstra